Pedagogická fakulta
Konštantína Filozofa v Nitre
Prof. Doc. PhDr. Eva Malá, prorektorka
Hodnotiaca správa -
experimentálne overovanie bilingválnej formy
výučby na 1. stupni základnej školy
Pedagogickí pracovníci v ZŠ na
Hradnej ulici vyučujú podľa schváleného
učebného plánu a snažia sa dodržiavať
kritériá stanovené Európskou komisiou.
Projekt je komplexný, zahŕňa všetky články
jazykového vzdelávania, má pridanú hodnotu
– zvyšuje kvalitu a perspektívne i kvantitu vo
výučbe cudzích jazykov, prirodzene zvyšuje
motiváciu žiakov i učiteľov, je inovačný a má
európsku dimenziu.
Na hodinách anglického jazyka v prvom ročníku sa
žiaci oboznámili so štruktúrami jazyka hravou
formou. Na rozvoj rečových zručností sa využívali
príbehy, rozprávky a obrázky, ktoré
podnecovali rozprávanie. Tematické okruhy boli
spracované do príbehov a jazyk sa deťom prekladal
globálne. Učitelia porozprávali príbehy,
ktorým deti porozumeli na základe obrázkov, mimiky
a gestikulácie. Prostredníctvom hier, básničiek a
pesničiek si osvojili určitú slovnú zásobu.
Učitelia upravovali texty príbehov, z ktorých žiaci
vyberali zaujímavé časti a zostavovali
minidialógy, čím si precvičovali časti príbehu. Po
viacnásobnom počutí deti prebrali a samy aktívne
zahrali celý príbeh. Učitelia dôsledne dbali o to,
aby boli aktívne zapojení všetci žiaci. Pravidelne
využívali CD, pracovné listy a jazykové
laboratórium.
Vyučujúci od samého začiatku začleňovali do
vyučovacích hodín cvičenia, ktorými si deti
osvojili správnu artikuláciu. Na precvičovanie
využívali hry, básničky, pesničky a pohybové
cvičenia. Deti si osvojili výslovnosť podľa noriem, ale mali
ťažkosti s viacslabičnými slovami. Tieto ťažkosti sa
odstraňovali formou situačných hier,
vytlieskávaním slabík a neustálym
opakovaním.
V prvom ročníku sa deti naučili 170 slov a slovných
spojení, ktoré bežne používajú.
Najľahšie osvojenými a zároveň
najobľúbenejšími témami a situáciami
sa ukázali Moja rodina, Hračky, Obľúbené
zvieratká, Ročné obdobia, pretože príbehy boli
deťom svojím charakterom veľmi blízke. Žili vo svete
dobrodružstiev, v ktorom účinkovali.
Do jednotlivých tematických celkov boli zaradené
projektové práce a práca s počítačom.
Vyučovanie anglického jazyka v druhom ročníku prebiehalo
v rámci vyučovania orientovaného na komunikáciu. V
ústnej a písomnej oblasti sa rozvíjali
receptívne a produktívne zručnosti (počúvanie s
porozumením, čítanie s porozumením, ústny a
čiastočne i písomný prejav)
Boli realizované cvičenia na nácvik ústneho
prejavu s dôrazom na tvorenie otázok, aby sa žiaci vedeli
orientovať v cudzojazyčnom prostredí. Nácvik
správnej výslovnosti a intonácie je už od
samého začiatku vyučovania jeho dôležitou súčasťou.
Deti si upevňovali a automatizovali výslovnostné
návyky. Pri nácviku výslovnosti pedagógovia
venovali pozornosť odstraňovaniu chýb hravou formou podľa
princípu POČÚVAJ A ZOPAKUJ!
Využívali piesne, veršovačky a divadelné hry.
Ústny prejav precvičovali pomocou riadených a
neriadených dialógov, situačných a
jazykových hier a dramatizáciou.
Pedagogičky nenápadne rozvíjali individuálne
schopnosti žiakov pri čítaní v anglickom jazyku. Zamerali
sa na primeranú rýchlosť, adekvátne porozumenie
textu a získavanie špecifických
informácií. Čítanie sa nacvičovalo
usporiadaním viet v rozhádzanom texte,
priraďovaním piktogramov k slovám, nakreslením
obrázku na základe textu.
Cvičenia určené na písanie boli integrované v
pracovnom zošite. Písanie sa nenacvičovalo
intenzívne, pretože prvoradou úlohou bola
komunikácia. Až v treťom ročníku sa pedagógovia
spolu so žiakmi budú dôraznejšie venovať
písaniu.
Veľkým pozitívom a prínosom je spracovanie každej
témy formou projektu ako i vynikajúce uplatnenie
medzipredmetových vzťahov. Dodržiavanie didaktických
zásad hlavne v prijímaní poznatkov od
jednoduchému k zložitejšiemu boli samozrejmosťou a žiaci
sa hravo a bez problémov naučili pracovať tvorivo, v
nasledujúcej fáze i samostatne vyhľadávať
materiály a zaujímavé zdroje ďalších
vedomostí.
Gramatické učivo nebolo preberané samostatne, ale v
kontexte – pasívne pri čítaní a
počúvaní, aktívne formou rozprávania a
písania.
Žiaci pracovali s učebnicou STORY MAGIC 1, ktorej súčasťou bol
pracovný zošit. Využívali sa rôzne
výukové CD, jazykové laboratórium a
práca s počítačom.
Potešiteľná je skutočnosť, že deti si osvojili až
dvojnásobné množstvo slov a slovných
spojení, ako sa predpokladalo. Tento pozitívny jav
vyplynul zo skutočnosti, že v predmete prvouka nadobudli množstvo
vedomostí a praktických slovných zručností,
ktoré primerane svojmu veku dokázali absorbovať a vďaka
úsiliu pedagógov a správnym formám a
metódam práce i uchovať vo svojej pamäti.
Vyučovacie výsledky dokazujú, že práca bola pre
deti zaujímavá, atraktívna a tešili sa na
každú vyučovaciu hodinu. Vytvorená atmosféra bez
strachu a stresu zohľadňovala individuálne potreby a
rozvíjala osobnosť každého dieťaťa. Žiaci sa s chuťou a s
prirodzenou zvedavosťou učili všetkými zmyslami.
Zároveň sa rozvíjala nielen vedomostná ,ale i
emočná inteligencia.
Na základe percentuálneho vyhodnotenia sú
vyučovacie výsledky potešujúce. Slovná
zásoba a vedomosti žiakov v daných témach sa
pohybujú v prvých ročníkoch od 70% do 98,8% a v
druhom ročníku od 74% do 97%.
Experiment je nesporne veľkým prínosom a spĺňa
všetky kritériá, ktoré sú
potrebné pre vzdelávanie našich detí ako
platných členov Európskej únie.
Výsledková
listina
z okresného kola matematickej olympiády
kategória Z4
Okres: Nové Zámky
Dátum konania: 24.január 2007
Miesto konania: ZŠ Hradná 22, Nové
Zámky
Umiest- nenie | Meno | Priezvisko | Trieda | Body | Spolu | Úspešný/ Neúspešný | ||
II-1 | II-2 | II-3 | ||||||
1. miesto | Dominik | Kováč | IV.A | 6 | 6 | 2 | 14 | Úspešný |
2. miesto | Filip | Abrhan | IV.B | 6 | 6 | 0 | 12 | Úspešný |
2. miesto | Ivan | Kollárik | IV.A | 6 | 6 | 0 | 12 | Úspešný |
4. miesto | Benjamin | Janyik | IV.B | 6 | 3 | 0 | 9 | Úspešný |
4. miesto | Patrik | Árendáš | IV.B | 3 | 6 | 0 | 9 | Úspešný |
4. miesto | Pavol | Ženčár | IV.A | 6 | 3 | 0 | 9 | Úspešný |
7. miesto | Marián | Glogas | IV.B | 6 | 0 | 0 | 6 | Neúspešný |
8. miesto | Ivan | Barkóci | IV.B | 3 | 0 | 0 | 3 | Neúspešný |
Okresné kolo Olympiády v NJ
Kategória 1A: | 1. Peter Boros - ZŠ
Hradná, Nové Zámky 2. Brigitte Horváthová - ZŠ G.Bethlena, NZ 3. Barnabás Rigler - ZŠ s VJM, Štúrovo |
Kategória 1B: | 1. Dávid Hochmuth - ZŠ
Hradná, Nové Zámky 2. Boris Riška - ZŠ Nábrežná, Nové Zámky 3. Filip Fraňo - ZŠ s VJS, Gbelce |
Kategória 1C: | 1. Elif Garajová - ZŠ Hradná, Nové Zámky |
• žiačky 8.d triedy:
Mančušková, Hatalová,
Ballová
1. miesto v súťaži Poznaj svoje mesto
• Szofková - žiačka 7.a triedy,
Labancová - žiačka 9.c triedy
Európa v škole - postup do
celoslovenského kola
• Czuczorová, Bohumelová,
Abrmanová, Slováková ,
Pavlová - žiačky 9.a triedy
Basketbal - 1. miesto v okrese - postup do krajského kola
• 1. miesto v okresnom kole - Peter Jurík
- žiak 7.a triedy
2. miesto v okresnom kole - Igor
Mišák - žiak 9.c triedy
Olympiáda v nemeckom jazyku
• Peter Jurík
úspešný v krajskom kole nemeckej
olympiády
• Miloš Hlísta - žiak 9.c
triedy
Vozárik - žiak 9.a
triedy
Úspešní riešitelia
okresného kola chemickej olympiády
• Ľubomír Dlábik - žiak 8.c
triedy
Elif Garajová -
žiačka 7.b triedy
Úspešní riešitelia
okresného kola geografickej olympiády
• 3. miesto - Elif Garajová - žiačka 7.b
triedy
Úspešná riešiteľka
okresného kola matematickej olympiády
• 1. miesto - Elif Garajová - žiačka 7.b
triedy
15. miesto - Beáta
Dömeová - žiačka 3.a triedy
8. miesto - Lenka
Palacková - žiačka 4.b triedy
miesto - Michaela
Jiríčková - žiačka 4.a triedy
Úspešní riešitelia
okresného kola matematickej Pytagoriády
• Michaela Juhászová
3.b
2. miesto v okresnom kole Šaliansky Maťko
• Matej Koleják 8.c
1. miesto v okresnom kole olympiády nemeckého
jazyka kategória 1D
• Igor Mišák 8.c
1. miesto v krajskom kole olympiády nemeckého
jazyka kategória 1A
• Elif Garajová 6.b
4. miesto v okresnom kole olympiády nemeckého
jazyka kategória 1A
• Richard Szabados 8.a, Tomáš
Godovský 8.a, Marek Vozárik 8.a
2. miesto v súťaži Poznaj svoje mesto
• Jozef Csutkai 7.a, Sandra
Danáčová 7.a, Miroslav Hajduk 7.b
2. miesto v regionálnej súťaži o Antonovi
Bernolákovi
• ocenenie v celoslovenskej výtvarnej
súťaži Namaľuj si hviezdu vyhlásenej spoločnosťou
ORION
výtvarný krúžok žiakov 2.a tr.
• Martin Andó, žiak 4.b triedy
1. miesto v okresnom kole matematickej Pytagoriády
• Lucia Tilandyová, žiačka 4.b tr.
1. miesto v školskom kole v literárnej
súťaži Šaliansky Maťko
• David Hoppan, žiak 4.a triedy
bol úspešným riešiteľom
matematickej olympiády a jeho literárna
práca "Prečo mám rád slovenčinu..."
získala ocenenie v národnom kole
• Norbert Gyürüsi, žiak 8. c tr.
1. miesto v krajskom kole biologickej olympiády,
úspešný na
celoštátnom kole
• Miloš Hlísta, žiak 8. c tr.
2. miesto v krajskom kole biologickej olympiády
• Adriana Apolenová,
žiačka 8. c triedy
4. miesto v krajskom kole biologickej olympiády
• Jana Viteková, žiačka 9. c triedy
úspešná v celoslovenskom kole
súťaže "Prečo mám rád slovenčinu..."
Úspechy našich žiakov v
okresných, krajských a celoslovenských
súťažiach za obdobie 1995 - 2002
S L O V E N S K Ý J A Z Y K
• Silvia
Imreová (1995/1996)
3. miesto v okr. kole Prečo mám rád Slovensko...
• Regina Annušová (1996/1997)
3. miesto v krajskom kole ZUČ
• Roman Roháč, Kristína
Tóthová, František Huszár,
Ivan Vogel (1996/1997)
úspešní v okresnom kole Prečo
mám rád slovenčinu...
• Ivan Vogel (1998/1999)
ocenenie v celoslovenskom kole Prečo mám rád
slovenčinu...
• Katarína
Kántorová, Martin Vitek, Ivana
Sluková, Silvia Izsáková (1998/1999)
ocenenie v celoslovenskom kole Prečo mám rád
slovenčinu...
• Monika Toldiová (1998/1999)
2. miesto v okr. súťaži
Štúrovský chodníček
1. miesto okr. kolo Rozprávkové vretienko
1. miesto okr. kolo ZUČ
1. miesto krajské kolo Hviezdoslavov Kubín
1. miesto okr. kolo ZUČ
1. miesto v súťaži Šaliansky Maťko (1999/2000)
3. miesto okr. kolo ZUČ (2000/2001)
3. miesto regionálne kolo Šaliansky Maťko
(2000/2001)
• Silvia Imreová (1998/1999)
1. miesto okr. kolo ZUČ
• Marek Burieta (1998/1999)
3. miesto okr. kolo ZUČ
• Michal Ágh (1999/2000)
3. miesto celoslovenské kolo Európa v
škole
• Michaela Nagyová (2000/2001)
3. miesto krajské kolo ZUČ
• Soňa Bršelová (2000/2001)
2. miesto krajské kolo Šaliansky Maťko
• Michal Bršel (2000/2001)
ocenenie na celoslovenskom kole Prečo mám rád...
C U D Z I E J A Z Y K Y
• Zuzana
Šimuneková (1995/1996)
úspešná v krajskom kole
olympiády v NJ
• Liana Salmášová
(1995/1996)
4. miesto krajské kolo olympiády v NJ
• Ivana Thomková (1996/1997)
2. miesto krajské kolo olympiády vo FJ
• Ladislav Baraňay (1999/ 2000)
2. miesto krajské kolo olympiády v NJ
• Ivana Sluková (2000/2001)
1. miesto okr. kolo olympiády v NJ
• Silvia Imreová (2000/2001)
3. miesto okr. kolo olympiády v AJ
M A T E M A T I K A
• Peter
Ikrényi (1996/1997)
1. miesto okr. kolo Pytagoriády
• Roman Roháč, Viktor Halzl (1996/1997)
úspešní riešitelia MAKSA
celoslovenské kolo
• Lenka Ďurišová, Stanislava
Kovácsová, Ivan Vogel, Viktor
Bachratý,Ivana Thomková (1996/1997)
úspešní v okresnom kole matematickej
olympiády
• Roman Roháč, Michal Ágh
(1998/1999)
úspešní riešitelia MAKSA
celoslovenské kolo
• Sebastian Nozdrovický, Marek Kuruc
(1998/1999)
úspešní riešitelia
Pytagoriády okresné kolo
• Roman Roháč, Alexander Torma,
Stanislava Kovácsová, Ivan Vogel (1999/2000)
úspešní riešitelia MO
okresné kolo
• Michal Friedl, Barbora Hegyiová,
Sebastian Nozdrovický (2000/2001)
úspešní riešitelia
Pytagoriády okr. kolo
• Roman Roháč (2000/2001)
úspešný riešiteľ MO
krajské kolo
F Y Z I K A
• Roman
Roháč (1997/1998, 1999/2000)
1. miesto okresného kola súťaže Čo
vieš o hviezdach
1. miesto súťaže stredných
škôl - vynálezy fyziky
• Róbert Fodor, Jozef Chovanec , Martin
Vacek (1999/2000)
úspešní v okr. kole
fyzikálnej olympiády
• Roman Roháč, Marek Trnka (2000/2001)
3. miesto krajské kolo FO
• Ivan Vogel (2000/2001)
úspešný riešiteľ
krajské kolo FO
C H É M I A
• Tomáš
Staho (1997/1998)
úspešný riešiteľ
okresné kolo chemickej olympiády
• Silvia Imreová (2000/2001)
úspešná riešiteľka okr.
kolo CHO
B I O L Ó G I A
• Klára
Baranovičová, Linda Dékanyová
(1996/1997)
úspešní riešitelia
okresné kolo biol. olympiády
• Roman Roháč (1997/1998)
úspešný riešiteľ
okresného kola BO
• Lenka Struhárová, Zuzana
Kiselyová (1999/2000)
úspešní riešitelia
okresné kolo BO
• Veronika Hodálová, Lenka
Struhárová
(2000/2001)
úspešní riešitelia
okresné kolo BO
G E O G R A F I A
• Viktor
Bachratý (1996/1997)
1. miesto okresné kolo GO
• David Pethes (1996/1997)
2. miesto okresné kolo GO
úspešný riešiteľ
krajského kola GO
• Michal Bršel (1999/2000)
úspešný riešiteľ
krajského kola GO
U M E L E C K Á O B L A S Ť
• Silvia
Izsáková (1994/1995)
2. miesto Melódie priateľstva
• Barbora Dolobáčová, Silvia
Izsáková, Mariana
Záhradníčková (1995/1996)
úspešní celoslovenské kolo
Slovenská hudba naše bohatstvo
• Lucia Lazanová (1996/1997)
1. miesto okresné kolo Zorničkin slávik
• Eliška Vrchotová (1998/1999)
2. miesto krajské kolo Slávik
• výtvarný krúžok
(1998/1999)
3.miesto vo výtvarnej súťaži Naše
mesto očami detí
• Petra Feketeová (1999/2000)
3. miesto okresné kolo Slávik Slovenska
• kolektív 3. d triedy (1999/2000)
1. miesto celoslovenské kolo Európa v
škole
• kolektív žiakov pod vedením
Mgr. Ota Gubóa (1999/2000)
1. miesto v celoslovenskej súťaži Mliekosaurus
• Terézia Róžová,
Róbert Guliš (2001/2002)
1. miesto majtrovstvá Slovenska v spoločenských
tancoch
Š P O R T
• Tomáš
Halanda, Tomáš Kralovič, Erik Goldschmidt
(1996/1997)
1. miesto okresné kolo plaveckej štafety
• Michala Štetáková
(1996/1997)
3. miesto majstrovstvá okresu v cezpoľnom behu
• Stanislav Miško (1996/1997)
2. miesto v a postup na majstrovstvá Slovenska v
športovej streľbe
• Alexandra Barusová (1996/1997)
1. miesto okresné kolo atletiky- diaľka
• požiarnicky krúžok pod
vedením Mgr. Závodského (1999/2000)
1. miesto na majstrovstvách
Slovenska Plameň
• Ľuboš Vevurka (1999/2000)
1. miesto okresné kolo v atletike
• Marián Varga (1999/2000)
2. miesto okresné kolo v atletike
• Monika Gálisová (1999/2000)
3. miesto okresné kolo v atletike
• dievčatá 8.a 9. roč. (1999/2000)
2. miesto okresné kolo v basketbale
• žiaci šachového
krúžku
úspešní v okresnom kole
šachovej ligy